8 tips voor een betere work-life balance

work life balance

In de volgende blogpost onthullen we 8 tips voor een betere work-life balance. Heb jij het gevoel dat je tijd te kort komt en helemaal verstrikt raakt in deadlines? Voel jij je al maanden energieloos en wil je hier graag iets aan doen? Herken jij jezelf in voorgaande vragen? Dan is jouw work-life balance waarschijnlijk niet in evenwicht. Gelukkig kan je daar wat aan doen. Wij zetten je op weg met volgende tips.

1. Vind een job die je graag doet

De eerste en meest belangrijke tip voor een betere work-life balance is: vind een job die je graag doet. Het is hallucinant hoeveel mensen in een job blijven die ze eigenlijk niet graag doen. Wanneer je een job uitoefent, waarvoor je geen passie of motivatie voelt zal dit je veel meer energie kosten. Merk je meer en meer dat je geen voldoening uit je job haalt? Vraag jezelf dan eens af, doe ik deze job wel graag? Word ik enthousiast van mijn werk? Heb ik zin om s ’ochtends te starten met werken? Is het antwoord hierop ‘nee’ bedenk dan hoe je je job meer betekenis zou kunnen geven. Praat erover met je manager. Misschien is het tijd om iets nieuws te leren of een andere functie aan te gaan binnen het bedrijf. Zie je hier geen mogelijkheid in? Kijk dan eventueel uit naar een andere job.

“Kies een job die je graag doet en je moet nooit van je leven werken.” – Confucius

2. Stel grenzen & hou je eraan

Om een goed work-life evenwicht te bewaren is het belangrijk grenzen te stellen en je daar dan ook aan te houden. Dit betekent: respecteer je werkuren. Ga niet na je werkuren nog door met een project of het beantwoorden van mails en telefoontjes. Het is niet gezond om tot ’s avonds laat nog bezig te zijn met je werk. Collega’s en klanten zullen merken dat je nog beschikbaar bent op deze uren en je sneller contacteren. Probeer je privé en werk zo goed mogelijk te scheiden door na de werkuren je werkcomputer & telefoon af te sluiten. Heb je maar één gsm? Zet dan de meldingen van je werk mailbox uit vanaf een bepaald uur. Vind je dit moeilijk? Licht desnoods je collega’s in dat je bijvoorbeeld tussen 19u-7u niet gestoord wilt worden. Werk zeker niet tijdens je verlof!

Pas ook op met thuiswerk. Het is heel gemakkelijk om door te blijven werken. Zet desnoods een alarm om je eraan te herinneren om te stoppen met werken. Probeer je werkdag echt af te sluiten door bijvoorbeeld een blokje om te wandelen. Lees meer tips om productief thuis te werken hier.

3. Maak tijd voor jezelf

Nadat je duidelijke grenzen hebt gesteld is het belangrijk tijd in te plannen voor jezelf. Blokkeer effectief een tijdspanne in je agenda. Respecteer dit dan ook en zie het echt als een afspraak met jezelf. Gebruik deze tijd om iets te doen wat jij leuk vindt en helemaal van ontspant. Dit kan sporten zijn, mediteren, een serie kijken, wandelen, een manicure,… Iets waar jij helemaal zen van wordt en even helemaal niet aan vervelende klanten of deadlines denkt. Stel eens een lijst op met activiteiten waar jij intens gelukkig van wordt. Op dagen dat het dan wat minder gaat, haal je dit lijstje boven en kies je er één uit. Maak dus effectief een planning op, waarbij je elke dag rekening houdt met een me-time momentje.

4. Stel doelen & prioriteiten

Wanneer je merkt dat je geen motivatie hebt, kan dit liggen aan het feit dat je geen duidelijke doelen en prioriteiten hebt in je leven. Sta hier even bij stil. Maak een lijstje op met je doelen. Deel je doelen op in korte & lange termijn. Welke zijn haalbaar en kan je makkelijk integreren in je huidige situatie. Een werk gerelateerd doel zou kunnen zijn: een job vinden die me voldoening geeft of een cursus Duits leren. Elke dag 10 000 stappen zetten of 1x week afspreken met een vriendin kunnen persoonlijke doelen zijn. Ben jij iemand die zichzelf vaak wegcijfert voor een ander? Wees wat egoïstischer en geef je eigen gezondheid prioriteit.

5. Leer ‘nee’ zeggen

Nog een heel belangrijke tip om een betere work-life balance te verkrijgen is meer ‘nee’ zeggen. Je moet niet aanwezig zijn op elk feestje. Vaak leggen we onszelf dingen op omdat we denken dat het van ons verwacht wordt. Anderen gaan er echt niet van wakker liggen dat je er een keertje niet bij was. Neem een avondje rust wanneer je het nodig hebt. Je werkprestaties zullen er ook niet op verbeteren, wanneer je zit te stressen om alles af te krijgen doordat je altijd op elke opdracht ‘ja’ zegt.

6. Vraag hulp

Aansluitend op het meer ‘nee’ zeggen, is het ook van belang af en toe hulp te vragen. Veel mensen doen dit niet graag en zien dit als een zwakte. Het is juist moedig om hulp te vragen en toe te geven dat iets je niet alleen lukt.

7. Unplug & relax

Vergeet niet af en toe de batterijen op te laden. Ga op vakantie en geniet! Denk even niet aan het werk en doe dingen waar je energie van krijgt. De beste ideeën komen wanneer je plezier hebt en ontspannen bent. Wanneer was de laatste keer dat jij een hele dag zonder je telefoon doorbracht? Probeer het eens. Het zal zoveel rust in je hoofd brengen. Plan leuke activiteiten waarbij je je gsm even helemaal kan vergeten. Lees hier meer tips om minder tijd op je smartphone door te brengen.

8. Laat perfectie los

Tot slot is het belangrijk het perfecte plaatje los te laten. Je kan niet 50 uur in een week werken, altijd bereikbaar zijn voor je klanten, de perfecte huismoeder zijn en tijd vinden voor jezelf. In de huidige maatschappij streven heel veel mensen naar perfectie. Besef dat dit niet realistisch is en leer relativeren. Perfectie bestaat niet. Je kan niet meer dan je best doen.

Hopelijk heb je iets aan bovenstaande tips. Veel succes met het verbeteren van jouw work-life balance!

1 comment
  1. chaise salle a manger
    chaise salle a manger
    4 juni 2021 om 08:29

    All the disruption and uncertainty of these unprecedented times can take a very real toll on your mental health and well-being. In one survey, 60% of employees report an improved work-life balance during the pandemic. But, despite enjoying extra time with family and not having to deal with commuting and other downsides of in-office work, some people are feeling the burn when it comes to working from home during the pandemic.

    Beantwoorden
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.