Thuiswerken, hoe doe je dat?

thuiswerken

Werk jij de komende weken ook thuis? De corona crisis zorgt er voor dat we massaal moeten thuiswerken. Maar hoe doe je dat eigenlijk, productief thuiswerken? Deze 5 tips zetten je alvast op weg.

Tip 1: een goede werkplek

Investeer in een goede werkplek. Wist je dat langdurig zitten je rug meer belast dan intensief sporten? Je rug zal je dankbaar zijn voor de aankoop van een ergonomische bureaustoel. Veel te warm? Koop een ventilator en leg er enkele ijsblokken onder, voor een extra frisse wind. Bij voorkeur één die je kan aanpassen aan jouw lichaam. Ga niet in de zetel of je bed hangen. Zorg voor een duidelijke werkplek. Hou ‘werk’ en ‘privé’ zo veel mogelijk gescheiden.

Tip 2: routine

Sta op tijd op en dit het liefst elke dag op hetzelfde uur. Routine is enorm belangrijk voor je energiepijl en productiviteit. Wanneer je je lichaam hierop traint wordt het als maar makkelijker. Door op tijd op te staan heb je de kans rustig wakker te worden en je klaar te maken voor je werkdag. Eventueel kan je voor het werk een beetje schrijven, mediteren, wandelen,… 

Tip 3: planning

Maak een duidelijke planning en doe de belangrijkste taken eerst. Je concentratie zakt gedurende dag daarom is het beter zwaardere taken in de ochtend te doen, tenzij je natuurlijk helemaal geen ochtendmens bent. Een overzichtelijke structuur zorgt ervoor dat je minder rap afgeleid raakt of chaotisch te werk zou gaan. Vergeet zeker ook geen pauze en sport momenten in te plannen. Het is onrealistisch te denken dat je gedurende een volledige dag aan één stuk door je concentratie kan behouden.

Tip 4: ontbijt & lunch

 Ontbijt voor je aan je werkdag begint! Ontbijten heeft verschillende voordelen zoals een betere concentratie, het helpt je op gewicht te blijven en het kan een echt rustmoment in je dag zijn. Zorg daarnaast dat je lunch voor je middagpauze voorbereidt is. Op die manier hoef je niet te stressen over tijdsgebrek.

Tip 5: ontspannen

Stop op tijd en vergeet niet te ontspannen! Het grootste gevaar van thuiswerken is namelijk dat je te lang doorwerkt. Hou je aan de vooraf vastgestelde uren, zodat je de volgende dag met een fris hoofd kan beginnen. Sluit je computer af en doe iets ontspannend zoals bellen met een vriend, gaan wandelen of sporten.

Conclusie

Investeer in een ergonomische werkomgeving, maak een duidelijk planning inclusief pauze en sportmomenten. Zorg voor jezelf zowel fysiek als mentaal door gezond te eten en op tijd te stoppen. Verhoog je productiviteit met bovenstaande tips en vergeet zeker niet te ontspannen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.